Kundundersökning
När gjorde ert företag senast en kundundersökning? Troligtvis är det alldeles för längesen. Om det nu är till någon tröst så är ni knappast ens ensamma. Faktum är att en stor del av alla företag i vårt land aldrig har gjort någon kundundersökning.
Det här är kunskap som jag fick lära mig när jag var på en starta eget-kurs. Jag har nämligen funderat på att dra igång ett företag snart. På kursen talade de naturligtvis om engagemang och ekonomi, men lika mycket om att göra sin kundundersökning noggrant under hela tiden företaget är levande. Nu handlar det inte om att göra en inledande marknadsundersökning, det förutsätter jag har du redan har gjort (du som har ett företag alltså).
Istället handlar det om att genomföra regelbundna kundundersökningar, alltså att stämma av vad kunderna tycker och tänker om din tjänst, din produkt, ditt varumärke. En kundundersökning är helt enkelt själva kärnan i din försäljning, hur du ska kunna nå nya kunder och hur du ska utveckla och bygga relationerna med dina redan befintliga kunder.
Den enklaste nivån av en kundundersökning är relativt enkel, det handlar om att ställa frågan till kunderna vad de tycker och tänker om produkten, tjänsten och företaget – och till och med personalen. Men det finns också djupare nivåer av analyser som går att ta till, och här är det lämpligt att faktiskt anlita en expert på området, någon som kan ta analysen ett steg längre och skapa flerdimensionella slutsatser. För det är nämligen på denna nivå som vi hamnar, kunders tankar och omdömen av företag hänger sällan ihop med endast en faktor, utan det är många som påverkar. Drar alla i samma riktning så är analysen av kundundersökningen relativt simpel. Problemet blir när de drar iväg i olika riktningar och där de korspåverkar varandra. Det är här som styrkan med en expert på kundundersökning kommer in.